End of this page section.

Begin of page section: Contents:

Are you already teaching in English?

Englischsprachiges Lehrangebot erfolgreich erweitert, Initiative vor zehn Jahren gestartet

​2009 wurde die Initiative „Teaching in English“ ins Leben gerufen, um das Lehrangebot in englischer Sprache an der Universität Graz zu erhöhen. Mit Erfolg: Mittlerweile werden rund 13 Prozent der Lehrveranstaltungen in Englisch durchgeführt, 120 AbsolventInnen haben ein Zertifikat erhalten.
Und das Programm „Teaching in English“ ist ein fixer Bestandteil des Weiterbildungsangebots. „Durch die Expertise unserer sehr erfahrenen Lehrenden und Native Speaker können die TeilnehmerInnen gezielt ihre Lehrerfahrung in englischer Sprache weiterentwickeln“, hält Vizerektorin Renate Dworczak fest. 
Unterstützt werden insbesondere die Weiterentwicklung der Schreib- und der Sprachkompetenz sowie methodisches und didaktisches Werkzeug für die Abhaltung von Lehrveranstaltungen. „In diesem sechstägigen Kurs stehen neben einem Austausch an Lehrerfahrung insbesondere die Schwerpunkte Advanced English Writing Skills for Instructors, Methodology for University Faculty und Advanced English Speaking Skills im Mittelpunkt“, schildert Sabine Pendl, Leiterin des Büros für Internationale Beziehungen. 

Impressionen

Zwei TrainerInnen des Programms geben ihre Eindrücke wieder. 

​Katherine Tiede von der University of Toronto (Kanada): „Since 2012 I have had the opportunity to be a part of the Teaching in English programme at University of Graz. I give seminars on scientific writing throughout Austria, but what I enjoy most about TIE is that I work with professors who not only want to improve their own English publications but also improve their students’ ability to write in their field of study.

​Robert O´Dowd von der University of Leon (Spanien): „Many teachers think it just involves translating content into English and teaching the same way as before. But teaching through a foreign language requires a real change in pedagogical approach and that's what I try to get across in my courses. The type of teacher who signs up for this course is interested in innovating and exploring new approaches to learning and teaching. I find I also learn a lot from them and how they approach their subjects.

Einige der bereits 120 AbsolventInnen berichten über ihre Erfahrungen.

Carolina Alves das Chagas: „My experience with teaching in English is very new, so I consider everything that I learned during the encounters useful somehow. The biggest benefits, nonetheless, were learning didactical strategies to facilitate the learning process in a foreign language for the students and improving the writing in English.

Ruth Kasinger: „After attending the course I reflected on my teaching skills and strategy in general. The input was very useful for my didactic skills.

Andra-Octavia Cioltan-Draghiciu: „Thanks to this course, I decided to teach a class in English next semester and I will certainly make use of the many tools that we discussed in the course.

Mario Diethart: „I enjoyed the opportunity to learn from professional native speakers and practice exchange with colleagues from university during one intensive week of classes. I appreciated the balance between pure language exercises and interactive activities on methodological and didactic skills.

Teaching in English 2019

Und pünktlich zum Jubiläum steht der Kurs für 2019 bereits auf dem Programm: 17. - 18. April & 23.-26. April 2019 (6 Tage)
Ab 1. Jänner 2019 können sich Lehrende aller Fakultäten für das Zertifikat „Teaching in English 2019“ elektronisch bewerben. 
Das Angebot wird vom Büro für Internationale Beziehungen, treffpunkt sprachen sowie der Personal- und Organisationsentwicklung durchgeführt. 
>> Mehr erfahren

End of this page section.

Begin of page section: Additional information:


End of this page section.